tirsdag 25. september 2007

Ultralyd mot jumpers??

Som alle andre volleyballspillere har jeg hatt smerter i kneet. Opprinnelig har jeg ikke fått diagnosen "jumper's knee", men har fått samme intstrukser som alle andre: Hvile og ingen hopping før smerten er borte. lol! Men jeg har brukt sommeren til å fjerne årsaken til symptomene, som har vært ubalansert kne og lårmuskler. Nå skal altså skaden rettes på ved å påføre meg dype smerter vha ultralyd. Fire minutters smertehelvette og etterfølgende tøying og eksentrisk trening på skråbrett (spy) skal rette på vev og fibre som har grodd skjevt på skyss og tvers. Behandlingen er gratis og veldig enkel. Jeg har blitt fortalt at det er 50/50 sjanse for at den gir resultater eller ikke. Den mer eksklusive behandlingsbetoden er trykkbølgebehandlig som jeg vet en del håndballspillere har blitt kurert fra jumpers av.

Et godt tips (tror jeg) som har hjulpet meg mye, er knebøy med en ball mellom knærne. Det høres sikkert rart ut for de som ikke har sett eller gjort det før. Men styrketrening og oppvarming før balltrening hvor man aktiviserer den innerste musklen av quadriceps gir kneet bedre ballanse og rettere belastning.

Ingen kommentarer: