tirsdag 11. august 2009

Spill og studier.

Idrett og studier lar seg ofte kombinere. Studier er fleksible og gir frihet til å prioritere idrett når det er nødvendig. Lese gjør man jo bare i mai likevell....? Og hva skal man gjøre når sykdom, skader eller fravær av talent skulle vise seg å ødelegge idrettskarriæren uten en utdannelse i bakhånd?

Så langt i de to år jeg har spilt elitevolleyball og studert energiteknikk har det fungert fint for meg, mye fordi universitetene har vært så hjelpsomme. I Odense derimot har det Syddanske Universitet har ikke program for energiingeniører, men jeg tenkte jeg skulle lese på deltid. 50% eller noe. Jeg leste på Lånekassens sider at det lar seg gjøre så planen var klar. MEN det var vist bare for norske studenter i Norge...
Lånekassen sier:
"Til utdanning i Norden kan du få støtte til videregående opplæring og høyere utdanning dersom utdanningen oppfyller kravene under:

* Utdanningen må være på fulltid
* Utdanningen må være offentlig godkjent i studielandet
* Utdanningen må gir rett til støtte i landets egen "lånekasse"
* Du må være på lærestedet og kunne følge undervisningen. (Utdanningen kan ikke være distanse- eller fjernundervisning)."

Så det s**er, men en utdannelse må jeg ha! Vi får se hvor samarbeidsvillige SDU er med en nordmann. Jeg trøster meg med tanken "jeg er bare 21, jeg har god tid på å bli ferdig"
Det skremmer meg egentlig litt at jeg hviler meg på den tanken :S

Ingen kommentarer: