fredag 23. oktober 2009

Landslag, once again

Trekning til EM-kval 2011 foregår i dag lørdag 24. ikke overraskende uten Norge på noen av lappene som det skal trekkes bladt. Jeg regner med det er et spørsmål om økonomi denne gang som det var i sommer under universiaden.

Om jeg er blandt de som burde være med et norsk landslag får det være opp til landslagstreneren å avgjøre, men jeg våger meg til å bruke pronomnet "vi" likevell. Jeg har ikke vært med på landslaget i lang tid og er kanskje ikke den som kjenner norsk elite best, men jeg tør likevell si at den gruppen av de 20 beste norske spillere har et stort potensiale. Vi har virkelig en mulighet til å skape en lag og tropp som kan ta steget opp. Men det prioriteres ikke. Utrolig for meg, men realitet og selvfølgelighet for vårt nye styre. Ja, jeg melder egen kake og er klar over det, men jeg står ved hva jeg tidligere har utrykt når det gjelder å forstørre bredde gjennom suksess på topp.

Jeg spør meg selv: Er et landslag så vanskelig å selge at det er økonomisk tap på å holde aktivitet? Jeg ville tro at det skal kunne være mulig å dra inn nok penger gjennom sponsorer til å drive et lag. Falkenberg driver en hel klubb på sponsorinntekter fra et lokalsamfunn på 40 000 pers og omsetter for nærmere 2 mill. Marienlyst driver med 8 ansatte pluss seks proffesjonelle spillere fra innteketer i en by på 160000 pers. Jeg mener det handler om å promotere og selge, men det er jo vanskelig å selge et lag som ikke eksisterer. Hvor er folka med økonomisk sans og selgeregenskaper? Selv setter jeg 50 spenn på lotto til uka; vinner jeg går alt til landslaget :p

Ingen kommentarer: